Płynne czytanie jest niezmiernie ważną umiejętnością dla każdego człowieka, dlatego nauka czytania ma
bardzo duże znaczenie. Jedną z łatwiejszych, a zarazem skuteczniejszych metod jest metoda sylabowa,
której praktykowanie przynosi wymierne korzyści nawet w niedługim czasie.
Metoda sylabowa – wstęp
Metoda symultaniczno-sekwencyjna (potocznie zwana metodą sylabową lub krakowską) to sposób nauczania opracowany przez prof. Jagodę Cieszyńską.
Metoda jest kierowana do dzieci, które mają istotne problemy z czytaniem, lub które nie potrafią jeszcze czytać.
Pozytywne wyniki metody sylabowej posiadają potwierdzenie w logopedycznych badaniach naukowych, potwierdzających skuteczność terapii dzięki wrodzonym predyspozycjom człowieka do czytania sylabami oraz jego uwarunkowaniom biologicznym (struktura mózgu i mechanizmy funkcjonowania).
Na czym opierają się założenia metody sylabowej?
Podstawowe założenia skupiają się na konkretnej strategii nauki, czyli czytania sylabami.
Pierwszym etapem jest prezentacja i poznanie samogłosek.
Kolejnym krokiem jest wprowadzenie do terapii odczytywania sylab, pomijamy w tym etapie tzw. izolację spółgłosek, gdyż pojedyncze spółgłoski nie są słyszalne – przykład: wymawiając spółgłoskę „k” posługujemy się sylabą „ky” lub „ka”.
Zgodnie z tym samogłoski odczytujemy w izolacji, natomiast spółgłoski zawsze w sylabach.
Kolejnym założeniem metody jest nauka czytania nie poprzez rozpoznawanie liter, lecz poprzez nadawanie znaczeń.