Metoda Krakowska

Metoda Krakowska

 

Metoda Krakowska stworzona została przez prof. Jagodę Cieszyńską, która kierowała pracami badawczymi w Katedrze Logopedii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Swoją wiedzę czerpała ona nie tylko ze swego wieloletniego doświadczenia, ale również z najnowszych odkryć w dziedzinie neurobiologii.  

 

Metoda Krakowska – na czym polega?

 

Metoda Krakowska, znana również jako metoda sylabowa albo symultaniczno-sekwencyjna, polega na stymulacji intelektualnego rozwoju dziecka. Rozwój ten staje się możliwy dzięki osiąganiu przez malucha następujących po sobie etapów, które dotyczą funkcji poznawczych. Odpowiednio dobrane techniki sprawiają przy tym, że każdy z tych etapów osiągany jest dokładnie w takiej samej kolejności, jak ma to miejsce w przypadku dzieci zdrowych. 

 

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że Metoda Krakowska to tworzenie języka w dziecięcym umyśle, a także nauka komunikacji. Wbrew obiegowym opiniom nie jest to terapia polegająca na nauce czytania. Owszem, czytanie jest w całym procesie bardzo istotne, jednak mamy tu do czynienia z całym szeregiem innych technik, które są nieodzowne do tego, by Metoda Krakowska przyniosła oczekiwany efekt. 

 

W miarę postępu terapii dziecko dostrzega coraz więcej z otaczającej je rzeczywistości i lepiej komunikuje się z innymi osobami. Coraz lepiej rozumie ich mowę, a z czasem zaczyna wyrażać słowami również własne uczucia i pragnienia. 

 

Metoda Krakowska to terapia obejmująca m.in. takie techniki jak stymulacja słuchowa, nauka zabawy, kształtowanie zachowań społecznych czy myślenia przyczynowo skutkowego. W sumie jest ich aż siedemnaście i wszystkie są tak samo ważne. Mają one na celu przede wszystkim dotarcie do dziecka poprzez stymulację językową. Jeśli nie jest to możliwe, terapeuci poszukują innych form komunikacji – takich, dzięki którym w dziecku pojawi się potrzeba i chęć do tego, by zacząć porozumiewać się z innymi osobami za pomocą języka mówionego. 

 

Dla kogo przeznaczona jest Metoda Krakowska?

 

Lata doświadczeń pokazały, że terapia dobrze sprawdza się u dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami rozwoju. Wskazaniem do jej zastosowania są zespół Aspergera i autyzm, a także alalia i afazja. Metoda polecana jest również dla dzieci, które zagrożone są dysleksją. Przy zaburzeniach genetycznych, jak chociażby zespół Downa, Metoda Krakowska również może okazać się bardzo pomocna. Warto przy tym podkreślić, że z dobrodziejstw tej formy terapii w ogromnym stopniu skorzystać mogą również dzieci zdrowe, jako że w sposób wyjątkowy sprzyja ona rozwijaniu ich możliwości intelektualnych.

 

Zastanawiasz się, czy Metoda Krakowska będzie odpowiednia dla Twojego dziecka? Jeśli tak, już dziś skontaktuj się z naszym Centrum w celu umówienia spotkania – konsultacji. Nasi specjaliści z przyjemnością odpowiedzą na Twoje pytania i rozwieją ewentualne wątpliwości. 

 

Serdecznie zapraszamy!